Baśnie wybrane braci Grimm na podstawie II wydania z 1819 roku *Wilhelm i Jakub Grimm*

Nie jestem profesorem, jestem małym zwykłym książkoholikiem, nie zawsze będzie poprawnie, lecz zawsze będzie prawdziwie. To co mi się podoba, nie musi podobać się Tobie, zaś to co Ty uważasz za niesamowite, nie musi zaciekawić mnie. Miej to na uwadze czytając poniższą recenzję, bo może książka, która nie przypadnie mi do gustu może być Twoją najlepsza książką w roku,  zwróć na to uwagę, bo szkoda by było gdybyś jej nie przeczytał :) Mogą pojawić się SPOJLERY!
Post powstał dzięki Media Rodzina

Baśnie wybrane braci Grimm na podstawie II wydania z 1819 roku – to zupełnie nowa edycja Grimmowskich baśni w całkowicie nowym przekładzie. Po raz pierwszy w języku polskim ukazują się bowiem baśnie tłumaczone z innej niż dotychczas, wcześniejszej edycji.

Przedstawiamy tom piętnastu najbardziej popularnych baśni Wilhelma i Jakuba  Grimmów w wyborze i z posłowiem Elizy Karmińskiej. Znakomita tłumaczka i znawczyni twórczości braci Grimm jest autorką przekładów także i innych dostępnych u nas edycji. Ta jest jednak wyjątkowa, bo została sporządzona na podstawie II wydania z 1819 roku. To jedno z najwcześniejszych zbiorów niemieckich badaczy, nieskażony późniejszym dydaktycznym podejściem, zachowujące lekkość i lapidarność ludowego przekazu.
Wymowę baśni znakomicie podkreślają natomiast ilustracje Marcina Minora – barwne, mroczne, a jednocześnie pełne humoru.

Baśnie wybrane braci Grimm niniejszym dołączają do kolekcji Klasyka w nowych szatach, której znakiem rozpoznawczym stała się dbałość o wierność i piękno przekładu oraz wspaniałe ilustracje polskich i zagranicznych artystów.

W zbiorze czytelnicy znajdą następujące utwory: 

  1. Żabi król albo żelazny Henryk
  2. Królewna Śnieżka
  3. Dzielny krawczyk
  4. Kopciuszek
  5. Miejscy muzykanci z Bremy
  6. Roszpunka
  7. Stoliczku – nakryj się, złoty osioł i kij samobij
  8. Śpiąca królewna, czyli Cierniowa Różyczka
  9. Jaś i Małgosia
  10. Rumpelsztyk
  11. O wilku i siedmiu koźlątkach
  12. Czerwony Kapturek
  13. Mądra wieśniaczka
  14. Pani Holle
  15. O rybaku i jego żonie
Jak dobrze znasz baśnie braci Grimm? Czy na pewno wiesz jak się kończyły? 

Dzisiejsza recenzja nie ma na celu wyrazić mojej opinii  o twórczości braci Grimm, bo trochę nie wypada. Dla mnie panowie Wilhelm i Jakub Grimm to wspaniali ludzie, którzy stworzyli (choć dzięki tej książce dowiaduje się, że nie do końca stworzyli sami te wszystkie historie) bajki, które czytała lub opowiadała mi moja mama gdy byłam mała. Swoją drogą moja mama również kocha te historyjki i uważnie mnie słuchała gdy opowiadałam jej najbardziej pierwsze wersje tych bajek. Mam wielki szacunek do tych Autorów, sentyment i bardzo im dziękuje za to co stworzyli. Z tego właśnie powodu nie chcę dziś pisać czy bracia Grimm pisali poprawnie, czy ich historie mają sens, bo od razu napiszę, że w niektórych historiach sens nie jest zachowany i oczywisty ale o tym pisze Tłumaczka na końcu książki. Pisząc tę recenzję chciałbym zachęcić Was do kupienia książki Baśnie wybrane braci Grimm na podstawie II wydania z 1819 roku, jeśli tak jak ja znasz te bajki i kochasz je, to kup tę książkę, bo tu poznasz najwcześniejsze wersje tych bajek. Zdradzę Ci, że Wilhelm i Jakub Grimm nie byli delikatni w opisach bajek, z tego też powodu ich bajki nie były bestsellerem w ich czasach, wręcz przeciwnie rodzice bardzo się buntowali i nie chcieli czytać dzieciom tak okropnych i strasznych bajek przykładem była bajka, w której było świniobicie, było podobno tak brutalnie opisane, że dzieci się jej bały. 

Napisałam Wam, że braci Grimm nie wymyślili wszystkich bajek, tzn., że ktoś przed nimi opowiadał je dzieciom, ale kto to było? I czemu były aż takie straszne? 

Oprócz bajek, które MOŻE znasz przeczytasz w tej książce również ciekawostki i powstanie braci Grimm, bo bracia Grimm nie spisali tych bajek dla siebie by być Autorami. Te wszystkie ciekawe rzeczy możemy przeczytać dzięki tłumaczce Pani Elizie Karmińskiej, która na końcu książki napisała rozdział pt. "Posłowie tłumaczki" to tam waśnie tłumaczy jakie były początki słynnych braci, skąd wzięli te bajki, czemu były takie straszne, dlaczego teraz znamy inne wersje?

Jeśli chodzi o mnie, ta książka jest perełką w mojej kolekcji, mam najbardziej oryginalne wersje moich ulubionych bajek, znam ich historię oraz historię Autorów, o której, umówmy się, wiele się nie pisze i mało kto ją zna. Dzięki wydawnictwu Media Rodzina znam PRAWDZIWĄ wersję, siostry Kopciuszka nie miały oczu, dzięki Wam bracia Grimm! To były wredne baby i dobrze, że zostały ukarane. Ekranizacje tych bajek zawsze były przesłodzone, "i żyli długo i szczęśliwi" a może wcale nie? A może Autorzy nie tak skończyli tę bajkę, może Ty chciałaś, żeby ta Śnieżka umarł, a jej zawsze magicznie udawało się przeżyć, a może? Ona nie żyje? Może nie udało jej się uratować?

No to jak? Chcesz poznać prawdziwą historię?

OCENA Z SERCA: Ciężko jest mi wyrazić radość gdy przeczytałam, że wreszcie ktoś dokopał się do oryginalnych (prawie, bo jednak to drugie wydanie) treści bajek z mojego dzieciństwa. Gdzieś tam słyszałam, że można znaleźć nieoficjalne prawdziwe wersje, ale to są nieoficjalne. Wiedziałam, że bajki różnią się od tych które znam i tak BARDZO chciałam poznać prawdę, tym bardziej, że nie przepadałam za przesłodzonymi bajkami. Naprawdę bardzo dziękuje, cieszę się, że żyje w czasach, w których udało znaleźć i przetłumaczyć na język polski tę wersję bajek! 

WYGLĄD: Pan Marcin Minor to mistrz w swoim fachu! Jakie on stworzył ilustracje do tych bajek to głowa mała! Każda jest taka piękna ale cały czas jesteśmy w klimacie z 1819 roku kiedy grafiki były przygaszone, trochę karykaturalne, piękne!


 

SUCHE FAKTY: Książkę dostałam od Media Rodzina 
Tytuł: Baśnie wybrane braci Grimm na podstawie II wydania z 1819 roku
Autor: Wilhelm i Jakub Grimm
Ilość stron: 120
Przekład: Eliza Karmińska
Data premiery: 14.04.2021 

Cena: 39,90 zł teraz taniej https://www.mediarodzina.pl/produkt/basnie-wybrane-braci-grimm-na-podstawie-ii-wydania-z-1819-roku/

INSTAGRAM: 

Media Rodzina https://www.instagram.com/mediarodzina/

Media Rodzina od kuchni https://www.instagram.com/me_myshelf_i/


To wszystko na dziś! Zajrzyj na mojego IG https://www.instagram.com/ruuutka/, pojawiają się tam ankiety związane z książkami lub nowości, które pojawiły się na mojej półce.




























Grafika: pinterest
Zdjęcie: własne 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Próba Żelaza *Holly Black x Cassandra Clare*

Miłość i inne obsesje *Liane Moriarty*

Dom na kurzych łapach *Sophie Anderson*