Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie *Kelly Barnhill*

Nie jestem profesorem, jestem małym zwykłym książkoholikiem, nie zawsze będzie poprawnie, lecz zawsze będzie prawdziwie. To co mi się podoba, nie musi podobać się Tobie, zaś to co Ty uważasz za niesamowite, nie musi zaciekawić mnie. Miej to na uwadze czytając poniższą recenzję, bo może książka, która nie przypadnie mi do gustu może być Twoją najlepsza książką w roku,  zwróć na to uwagę, bo szkoda by było gdybyś jej nie przeczytał :) Mogą pojawić się SPOJLERY!

Post powstał dzięki Wydawnictwu Literackiemu 

Dzień dobry! 

Dziś przychodzę do Was z książką, która swoją premierę będzie miała już 9 Lutego i od razu dodam nie ma na co czekać, warto już się ustawiać w kolejkach do księgarni. 

Ale najpierw, o czym to jest?

Bestseller „New York Timesa”! Mistrzowski zbiór nawiedzonych, magicznych opowieści pióra Kelly Barnhill, autorki Dziewczynki, która wypiła księżyc oraz Syna wiedźmy.


Nagrodzona Medalem Johna Newbery’ego za wybitny wkład w amerykańską literaturę dziecięcą pisarka tym razem postanowiła oczarować dorosłych czytelników. Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie to dziewięć – miejscami nieco surrealistycznych, skrzących się humorem, przepełnionych magią i niesamowitością, napisanych pięknym językiem – mrocznych, baśniowych opowieści o kobietach, w tym nagrodzona World Fantasy Award nowela Magiczne dziecko.

„Piszę o potworach bagiennych, wiedźmach-pająkach oraz żonach, które zmieniają się w smoki i zjadają swoich mężów” – mawia z szelmowskim uśmiechem autorka.

Moc tych opowieści tkwi w ponadczasowych, uniwersalnych tematach, takich jak miłość, śmierć, władza, zazdrość, żal czy nadzieja, którym amerykańska pisarka z lekkością i finezją godną mistrza dodaje fantastycznego sznytu.

Kogo pokocha elegancka i piękna, świeżo owdowiała pani Sorensen, którą lubieżnymi spojrzeniami pożerają wszyscy mężczyźni, włącznie z wielebnym Laurencem? Dlaczego Angela choć tak bliska, jest Johnowi tak odległa? Czy wyobraźnia ma swoje granice? Co było przyczyną przedwczesnej śmierci czarownicy Ronii Drake? I jaką tajemnicę skrywa córka śmieciarza?


Po przeczytaniu tego opisu dalej nie wiemy o czym jest tak książka, bo najlepszym określeniem tego zbioru to jedno słowo: "dziwna", ta książka jest dziwna ale! W tym najlepszym znaczeniu!

W każdym opowiadaniu jest tyle MAGI ale tak ciekawie przedstawionej, że czasem głowisz się czy to oby nie jest prawda? No, bo nikt tak naprawdę nie mów o MAGI. 

Oprócz MAGI znajdziecie tu szczyptę poetyckiego słowa, ale nie bój się, jeśli nie czytasz albo nie lubisz, to uwierz mi, że to bardzo przyjemna książka i język w niej jest przyjemny, choć czasem zawiły. 

I jedyne co mnie derywuje (pozytywnie), to to, że chciałabym aby Autor powiedział mi co miał na myśli gdy pisał te opowiadania. Bo historie te otwierają głowę, serce, nakazują myśleć i gdybać i boję się, że nie odkryłam wszystkiego co skrywa ta książka. 

Przyznam, że nie chce recenzować pojedynczo tych opowiadań, bo nie tylko za dużo bym zdradziła ale te opowiadania choć różne od siebie to razem są całością. Piękną, STARĄ magiczną historią. Dlaczego starą? Bo te opowiadania, nie są takie jak dziś, kiedy wszystko jest jasne i przejrzyste, pięknie opowiedziane, z morałem, nie! Te historię są takie jak opowiadały nam babcie, niejasne, niepewne, mroczne, dziwne, niezrozumiałe, niezrozumiałe wtedy gdy byliśmy dziećmi, gdy nie szukaliśmy wyjaśnienia tylko chłonęliśmy to co usłyszeliśmy. Kiedy pytałam Babci "a dlaczego w studni żyła zła Baba, która ciągnęła dzieci do siebie?" Babcia odpowiadała "Jak to dlaczego? Tam po prostu mieszkała". Widzicie? Nie ma wyjaśnienia tak było... po prostu.


Przeczytaj, i opowiedz co Ty zrozumiałeś!







OCENA Z SERCA: WOW! Tyle mam do napisania! Cieszę się, że przeczytałam tę książkę, bo otwarłam się na coś nowego i innego, nie tylko zwykła fantastyka, ale COŚ innego! Coś dziwnego i wyjątkowego. Niezrozumiałego i trudnego do wyjaśnienia. NAPRAWDĘ to książka dla każdego, który chce spróbować z czymś nowym. 







WYGLĄD: Ja jeszcze nie widzę finalnej wersji ale wiem, że Wydawnictwo Literackie nas nie zawiedzie i książka będzie piękna! Tym bardziej, że mam też "Dziewczynkę z atramentu i gwiazd" od Wydawnictwa Literackiego i jest pięknie wykonana w twardej oprawie! A jeśli chodzi o grafikę, to idealnie przedstawia środek! I więcej nic nie piszę, biegnijcie do księgarni!

Zapraszam Cię na mojego IG, bo dziś wpadnie ROLKA właśnie z tej książki! 




 





SUCHE FAKTY: Książkę dostałam od Wydawnictwa Literackiego 

Tytuł: Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie 
Autor: Kelly Barnhill
Ilość stron: 312
Przekład: Katarzyna Makaruk
Data premiery: 09.02.2022


INSTAGRAM: 







To wszystko na dziś! Zajrzyj na mojego IG https://www.instagram.com/ruuutka/, pojawiają się tam ankiety związane z książkami lub nowości, które pojawiły się na mojej półce.



Grafika: pinterest



Komentarze

  1. Jestem bardzo ciekawa książki i chętnie skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Próba Żelaza *Holly Black x Cassandra Clare*

Przeczytaj już dziś!

Zapowiedzi maj/czerwiec